Het wordt koud! Het wordt glad. Niet in heel Nederland, maar zeker op veel plekken valt er komend weekend een flinke laag sneeuw. De combinatie met regen zal er voor zorgen dat het glad is op de weg.
Sneeuw, ijs en regen vragen om een aangepaste manier van autorijden. Er zijn een paar zaken waar u zeker rekening mee moet houden als u de weg op gaat in deze weersomstandigheden. Dit zijn de belangrijkste:
Afstand houden en anticiperen
Eigenlijk gelden bij een glad wegdek dezelfde regels als bij mist: verdubbel de afstand tussen u en uw voorganger. Op deze manier is er meer tijd om te reageren op onverwachte situaties, zoals wanneer uw voorganger plotseling op de rem trapt bijvoorbeeld. Daarbij is het belangrijk om uw snelheid te minderen of zelfs te halveren als het echt spekglad is. Zoals u waarschijnlijk wel kunt bedenken, is uw remweg namelijk een stuk langer op een met ijs bedekte weg.
Anticiperen op wat uw mede-weggebruikers doen en hoe de weg loopt is altijd al belangrijk maar in deze situaties des te meer. Kijk ver vooruit, dan kunt u beter en eerder zien welke problemen er wellicht aan zitten te komen. En hier adequaat op reageren.
Winterbanden, winterbanden, winterbanden
Heeft u dit jaar de winterbanden overgeslagen? Ga dan niet op pad. Met winterbanden is het al gevaarlijk genoeg als het glad is. Zoals we al zeiden bij de eerste tip, wordt bij gladheid de afstand van uw remweg namelijk verlengd. En waarom zijn winterbanden dan belangrijk? Ze hebben een kortere remweg dan zomerbanden.
Volgens de ANWB is het een fabeltje dat de bandenspanning verlagen extra grip bieden bij een glad wegdek. ” Te zacht opgepompte banden gaan ten koste van de stabiliteit. De zachtere structuur van winterbanden verergert dat ook nog eens. Om winterbanden optimaal te laten functioneren, is de juiste bandenspanning nóg belangrijker.”
Blijf rustig
De juiste banden onder de auto, niet te hard rijden en afstand houden is dus heel erg belangrijk. Daarnaast is het belangrijk om rustig te blijven. Reageer niet te abrupt op de situaties om u heen (wat ook niet nodig is als u goed afstand houdt). Tevens is het van belang om vanuit stilstand rustig op te trekken. Wanneer u vanuit stilstand gaat wegrijden, aan het begin van uw rit of bij een verkeerslicht bijvoorbeeld, kan u soms een beetje gaan slippen. Door weg te rijden in de tweede versnelling, weinig gas te geven en de koppeling rustig op te laten komen kan het al beter gaan. Rijdt u een automaat? Geef dan niet meteen te veel gas, stuur gelijkmatig, trap niet zomaar en niet te hard op de rem en stuur de bochten niet te scherp in om zoveel mogelijk grip te houden.
Noodstop
Moet u een noodstop maken? Oftewel heel erg abrupt remmen? Ga dan niet ‘pompend’ op de rem trappen, maar maak in één keer gebruik van de optimale remdruk: dus helemaal tot op de bodem blijven inhouden. Op deze manier gaat het antiblokkeersysteem (ABS) werken. Op deze manier kunt u volledig remmen (de wielen blokkeren) maar ook blijven sturen. Schrik niet als het rempedaal hier van gaat trillen of geluiden maakt, maar blijf door duwen.
Wilt u meer weten over rijden in winterse omstandigheden? Lees dan dit artikel over autorijden in de sneeuw, ijs en mist.